«Στον μεθυστικό χορό του Bach: Με την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής» της Μαρίας Κοτοπούλη

2016-09-22 17:34
«Στον μεθυστικό χορό του Bach: Με την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής» της Μαρίας Κοτοπούλη


Ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου με την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, γνωστή διεθνώς με την επωνυμία «Armonia Atenea», καθήλωσε το ακροατήριο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με τη συγκλονιστική ερμηνεία του στις Τέσσερις ορχηστρικές σουίτες του Bach BWV 1066-1069, με όργανα εποχής, στις 30-5-2016. Έργα της ώριμης περιόδου του συνθέτη, εμπνευσμένα από τη χάρη της γαλλικής χορευτικής σουίτας.

Η σουίτα, από τα δημοφιλέστερα είδη ενόργανης μουσικής της εποχής του Μπαρόκ, ήταν μια σειρά διαφορετικών χορών, όπως οι γαλλικοί Courante, Bourrée, Gavote, ο ιταλικός και γαλλικός Menuett, ο ισπανικός χορός Sarabante, ο γερμανικός Allemande και ο ιρλανδικός Gigue (Jig).

Ο Johann Sebastian Bach γεννήθηκε στο Άιζεναχ στα 1685 και πέθανε στη Λειψία το 1750. Σημαντικά γεγονότα σημάδεψαν τη ζωή του από τα τρυφερά του χρόνια. Εννέα ετών χάνει τη μητέρα του και έναν χρόνο μετά τον πατέρα του, Ιωάννη Αμβρόσιο, ο οποίος είχε προλάβει να διδάξει μουσική στον γιο του και να λάβει αλάνθαστα δείγματα της μεγαλοφυΐας του. Την εκπαίδευσή του αναλαμβάνει ο θείος του, Ιωάννης Χριστόφορος, σπουδαίος οργανίστας, όπως οι περισσότεροι στην οικογένεια Bach. Παράλληλα με τις γυμνασιακές του σπουδές, αφοσιώνεται στη μουσική, αντιγράφει και μελετά τα έργα των μεγάλων συνθετών για να μαθαίνει από αυτά. Στα δεκαπέντε του χρόνια προσλαμβάνεται στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ, όπου έχει στη διάθεσή του ένα θαυμάσιο εκκλησιαστικό όργανο και μια πλούσια βιβλιοθήκη. Σε τρία χρόνια διορίζεται βιολονίστας στο παρεκκλήσιο του πρίγκιπα Ερνέστου στη Βαϊμάρη και σε λίγους μήνες οργανίστας στο Άρνσταδ, όπου και γράφει τα πρώτα του έργα. Στα 1723 τον βρίσκουμε στη θέση που θα κρατήσει για όλη του τη ζωή, Κάντορας του Αγίου Θωμά της Λειψίας.

«Στον μεθυστικό χορό του Bach: Με την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής» της Μαρίας Κοτοπούλη

Ο Bach χαρακτηρίζεται ως ο μεγαλύτερος μουσικός όλων των αιώνων. Ο αριθμός των έργων του είναι εξαιρετικά μεγάλος και σημαντικός. Αναφέρουμε μερικά από αυτά: Εκκλησιαστικές Καντάτες, Τα Κατά Ματθαίον Πάθη και Τα Κατά Ιωάννην, Τα Ορατόρια Των Χριστουγέννων, Το Καλώς Συγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο, Τα Βραδεμβούργια Κοντσέρτα, Παραλλαγές Goldberg.

Ο αρχιμουσικός αξιοποίησε στο έπακρο τη δεξιοτεχνική δεινότητα των μουσικών του για να εκφράσει άριστα τη λεπτότητα των ποικίλλων ηχοχρωμάτων του κάντορα, την εφευρετικότητα της μελωδίας του, τον ανεξάντλητο «αυτοσχεδιασμό» του στη σύνθεση.

Η σουίτα, από τα δημοφιλέστερα είδη ενόργανης μουσικής της εποχής του Μπαρόκ, ήταν μια σειρά διαφορετικών χορών, όπως οι γαλλικοί Courante, Bourrée, Gavote, ο ιταλικός και γαλλικός Menuett, ο ισπανικός χορός Sarabante, ο γερμανικός Allemande και ο ιρλανδικός Gigue (Jig). Οι Τέσσερις Ορχηστρικές Σουίτες του Bach ονομάζονταν και Εισαγωγές, αναφορά στη Γαλλική Εισαγωγή (French Ouverture). Ενταγμένες στο ρεπερτόριο της Καμεράτα, αποτελούν πλέον σημείο αναφοράς για τις σολιστικές δεξιότητες των μουσικών της με όργανα εποχής, όπως μπαρόκ όμποε και φαγκότο, φλάουτο τραβέρσο, φυσική τρομπέτα, τύμπανα με φυσικό δέρμα, έγχορδα και κοντίνουο.

Ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου, μοναδικός στην ερμηνεία της μουσικής Μπαρόκ, με τους εξαίρετους σολίστ της Καμεράτα, ανέδειξε με χάρη και κομψότητα τη σχετικά αυστηρή δομή της σουίτας. Με ρυθμούς άλλοτε μέτριους, αργούς ή γρήγορους, έκανε διακριτή την καταγωγή των χορών, πλάθοντας καθαρές, τολμηρές αρμονίες. Συνταίριασε έξοχα την εσώτερη υπόσταση του γερμανικού πνεύματος με τη μελωδική ιταλική φωνητική μουσική και τη γαλλική χορευτική φινέτσα αλλά και την άφθαρτη, πυκνή πολυφωνία του Bach. Ο αρχιμουσικός αξιοποίησε στο έπακρο τη δεξιοτεχνική δεινότητα των μουσικών του για να εκφράσει άριστα τη λεπτότητα των ποικίλλων ηχοχρωμάτων του κάντορα, την εφευρετικότητα της μελωδίας του, τον ανεξάντλητο «αυτοσχεδιασμό» του στη σύνθεση.

«Στον μεθυστικό χορό του Bach: Με την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής» της Μαρίας Κοτοπούλη

Ο Γκαίτε θα πει για τον Bach: «Είναι η αποκαλυπτικότερη μεγαλοφυΐα της μουσικής» και ο Πέτρου με την Καμεράτα μάς αποκάλυψε όχι μόνο τη μεγαλοφυΐα του συνθέτη και το «ιδεώδες» της τέχνης του, αλλά και την προσωπική του ικανότητα να αίρεται σε δυσθεώρητα ύψη και να κάνει μετόχους τους ακροατές του!

«Στον μεθυστικό χορό του Bach: Με την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής» της Μαρίας Κοτοπούλη

Πηγή : diastixo.gr