Κινηματογράφος-«Μαρία Λάφη: “Holy Boom”» της Έρικας Αθανασίου

2019-04-18 18:56

«Μαρία Λάφη: “Holy Boom”» της Έρικας Αθανασίου

Ασιάτες, Αφρικανοί, Αλβανοί και Έλληνες. Η Αθήνα έχει και την πολυπολιτισμική πλευρά της, αλλά δεν είναι πάντα εύκολο να συνυπάρξουν όλοι αρμονικά. Δεν φταίει απαραίτητα ο ρατσισμός. Δεν φταίει που κάποιοι έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος, που μιλάνε άλλη γλώσσα. Καμιά φορά μπορεί να φταίνε απλώς οι συγκυρίες.

Ένας επαναστατημένος Φιλιππινέζος έφηβος. Θα μπορούσε όμως να είναι και κάποιος από τους Έλληνες φίλους του. Ένας έφηβος που το βρίσκει αστείο να ρίξει δυναμιτάκι σε ένα γραμματοκιβώτιο. Και να καταστρέψει ό,τι υπάρχει μέσα. Μόνο που καμιά φορά τα γραμματοκιβώτια δεν φιλοξενούν απλώς λογαριασμούς και διαφημιστικά.

Το δυναμιτάκι αυτό είναι που «πυροδοτεί» την έναρξη της ταινίας της Μαρίας Λάφη Holy Boom, που μετά την προβολή της σε πλήθος φεστιβάλ ήρθε και στην Αθήνα, στον κινηματογράφο «Γαλαξίας» (Μεσογείων 6).

Οι ιστορίες διαφορετικών ανθρώπων σχετίζονται με ό,τι καταστρέφεται σε αυτό το γραμματοκιβώτιο. Ανάμεσα στους φακέλους βρίσκονται τα χαρτιά με τα οποία θα μπορούσε να νομιμοποιήσει την παραμονή της στην Ελλάδα μια Αλβανίδα, που συμπατριώτες της της κρατάν το διαβατήριο για να εκμεταλλεύονται τη δουλειά της. Βρίσκεται ένας φάκελος γεμάτος ναρκωτικά, κι έτσι ένα ζευγάρι θα βρεθεί σε ιδιαίτερα δεινή θέση από τους «μεγαλύτερους» διακινητές, όταν δεν θα είναι σε θέση να τους δώσει τα χρήματα ή τα ναρκωτικά. Βρίσκεται όμως ένας ακόμα φάκελος που απευθύνεται στη Θάλεια, μια ηλικιωμένη γυναίκα, που έφηβη αναγκάστηκε να δώσει το παιδί της για υιοθεσία.

Η Μαρία Λάφη χειρίζεται εξαιρετικά τα συναισθήματα των ηρώων, κορυφώνοντας την αγωνία του θεατή για την τύχη τους.

Εάν οι άνθρωποι αυτοί έπαιρναν τους φακέλους που απευθύνονταν σε αυτούς, οι ιστορίες τους θα μπορούσαν να είχαν εξελιχτεί διαφορετικά. Μαζί με τις δικές τους ιστορίες, μπορεί να εκτυλισσόταν διαφορετικά και η ιστορία του Φιλιππινέζου, ο οποίος έπειτα από εκείνη την «επιτυχημένη» φάρσα με το γραμματοκιβώτιο επιχειρεί να εκδικηθεί με δυναμίτη τον φίλο μιας κοπέλας που τον αποκαλεί «Κιτρινιάρη».

Συνδετικός κρίκος στις περισσότερες ιστορίες η Θάλεια, την οποία ενσαρκώνει εξαιρετικά η Νένα Μεντή. Μια γυναίκα που δεν συμπαθεί τους ξένους και καραδοκεί πίσω από την πόρτα της, έτοιμη να κουτσομπολέψει το τι γίνεται στη γειτονιά. «Και είναι και πολύ μαύρος», θα πει στη Λένα, η οποία έχει έρθει να συζήσει με τον Μανού, ως ύστατο επιχείρημα, προκειμένου να τον αφήσει και να γυρίσει στους γονείς της. Παρ’ όλα αυτά, θα προσπαθήσει να τους βοηθήσει από αυτούς που τους κυνηγάνε, μια και δεν είναι σε θέση να πληρώσουν για τα ναρκωτικά που καταστράφηκαν. Και παρότι δεν συμπαθεί καθόλου την Αλβανίδα με το μωρό που κλαίει συνέχεια, δεν θα διστάσει να πάρει το μωρό κοντά της, όταν ένα βράδυ η Αλβανίδα δεν θα γυρίσει στο σπίτι.

Η Μαρία Λάφη χειρίζεται εξαιρετικά τα συναισθήματα των ηρώων, κορυφώνοντας την αγωνία του θεατή για την τύχη τους. Ιδιαίτερο το σκηνικό όπου εκτυλίσσονται οι ιστορίες, ξεκινώντας από την Κυριακή των Βαΐων, όταν γίνεται η πρώτη έκρηξη, για να ολοκληρωθεί η υπόθεση με τα πυροτεχνήματα του Μεγάλου Σαββάτου. Μεγαλοπρεπείς οι εικόνες από τη Μεγάλη Εβδομάδα του Ορθόδοξου Πάσχα με την κατάνυξη, τα αναμμένα κεριά, τον δίσκο για τους φτωχούς, τον Επιτάφιο που θα περάσει από εκεί που έχει χυθεί το αίμα ενός εκ των ηρώων.

Δεν είναι παράξενο που η ταινία κέρδισε τις εντυπώσεις σε διεθνή φεστιβάλ και γύρισε από αυτά φορτωμένη βραβεία: Βραβείο Καλύτερης Βαλκανικής Ταινίας στο 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Τιράνων (Αλβανία), Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σαραγόσα (Ισπανία), Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Φεζ (Μαρόκο), Βραβείο Σεναρίου και Α’ Γυναικείου Ρόλου στο Διεθνές Γυναικείο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ασουάν (Αίγυπτος), Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Κυπριακού και Ελληνικού Κινηματογράφου Βαρκελώνης (Ισπανία). Συμμετοχές: επίσημη συμμετοχή στο 37ο Bergamo Film Meeting (Ιταλία), επίσημη συμμετοχή στο 19ο Independent Days – International Filmfest (IDIF, Γερμανία), επίσημη συμμετοχή στο 17ο Διεθνές Φεστιβάλ Cyprus Film Days (Κύπρος), επίσημη συμμετοχή στο 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Τρίπολης (Λίβανος).

Μια ταινία που ολοκληρώθηκε με συμπαραγωγή Ελλάδας, Αλβανίας και Κύπρου, σε σκηνοθεσία Μαρίας Λάφη, σενάριο Μαρίας Λάφη και Έλενας Δημητρακοπούλου, παραγωγή Λιλέτ Μπόταση / Inkas Films και πρωταγωνιστές τη Νένα Μεντή, την Αναστασία Ραφαέλα Κονίδη, τον Samuel Akinola, τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση, τη Luli Bitri, τη Βάσω Καβαλιεράτου, τον Μελέτη Γεωργιάδη, τον Λαέρτη Μαλκότση, τον Σπύρο Μπαλεστέρο, την Ιφιγένεια Τζόλα, τον Kasem Hoxha, τον Armando Dauti και άλλους με μικρότερη συμμετοχή.

 

 

πηγή : diastixo.gr