Γραφείο: Οι κίνδυνοι που κρύβει για την υγεία - Πώς θα τους αποφύγετε

2017-01-09 16:00


Παρόλο που η εργασία γραφείου θεωρείται από τις πιο ακίνδυνες και ξεκούραστες, οι εργαζόμενοι σε Η/Υ εκτίθενται σε αρκετούς κινδύνους καθημερινά.

Φυσικά οι άνθρωποι που δουλεύουν σε γραφείο δεν χρειάζεται να αλλάξουν επάγγελμα.  Το να υιοθετήσουν τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα είναι συνήθως αρκετό.

Μυοσκελετικες παθησεις
Στα περισσότερα επαγγέλματα υπάρχουν συγκεκριμένοι παράγοντες κινδύνου που μπορεί να προκαλέσουν διάφορα προβλήματα, όταν οι εργαζόμενοι εκτίθενται συχνά ή για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε αυτούς. Η συνεχής πληκτρολόγηση χωρίς διαλείμματα, η άσκηση δύναμης κατά τη χρήση του  ποντικιού, η κακή στάση  και η περιορισμένη κίνηση είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν τους εργαζόμενους σε Η/Υ και αποτελούν παράγοντες που οδηγούν στην εμφάνιση μυοσκελετικών παθήσεων (ΜΣΠ), με κύρια συμπτώματα τον πόνο, το πρήξιμο, το μούδιασμα και το μυρμήγκιασμα, στους μυς, τις αρθρώσεις, τους τένοντες, τους συνδέσμους κ.α.

Πώς θα προστατευτείτε
•    Σωστή στάση: Όταν καθόμαστε έχουμε απόκλιση από τα φυσιολογικά κυρτώματα της σπονδυλικής στήλης και αυτό συνεπάγεται καταπόνηση της σπονδυλικής στήλης. Ένας τρόπος για να μειωθεί η καταπόνηση αυτή είναι να υιοθετήσετε τη στάση του «ιππέα». Ανυψώστε το κάθισμα τόσο, ώστε να μπορείτε να τραβήξετε τα πόδια σας κάτω από αυτό. Σε αυτήν την στάση δεν χρησιμοποιείτε το υποστήριγμα της πλάτης γιατί χρειάζεται να είστε μπροστά και κοντά στο πληκτρολόγιο. Επειδή οι μυς χρειάζονται ξεκούραση, αλλάξτε τη στάση σας και κλείνετε προς τα πίσω το κάθισμά σας σε μια χαλαρή θέση ανάπαυσης, με κάθε ευκαιρία. Να κινήστε και να περπατάτε όσο το δυνατό περισσότερο κατά τη διάρκεια της ημέρας.
•    Πληκτρολόγιο: Τοποθετήστε το έτσι ώστε οι καρποί να μην είναι σε έκταση. Για να το αποφύγετε αυτό μπορείτε να διπλώσετε τα «πόδια» του πληκτρολογίου, ώστε να είναι τελείως επίπεδο στο γραφείο. Κατά την πληκτρολόγηση προσπαθείτε να μεταφέρετε το φορτίο από στους μεγάλους μυς των άνω άκρων, του αγκώνα και των ώμων, χρησιμοποιώντας όλο το άκρο και όχι μόνο τα δάχτυλα και τον καρπό.
•    Ποντίκι: Φροντίστε να το έχετε πάντα στο ίδιο ύψος και όσο το δυνατό πιο κοντά στο πληκτρολόγιο ή το σώμα σας, έτσι ώστε ο καρπός να μην είναι σε έκταση. Χρησιμοποιήστε τις λειτουργίες του πληκτρολογίου, αλλάζετε χέρι, κάντε διαλείμματα. Μια εναλλακτική λύση είναι να χρησιμοποιήσετε μια ειδική πλατφόρμα πάνω στην οποία να τοποθετείτε το ποντίκι ή πληκτρολόγιο που να έχει ενσωματωμένο ποντίκι.
•    Οθόνη: Καθίστε στην κυρίως στάση εργασίας σας και κοιτάξτε ευθεία μπροστά. Το βλέμμα σας θα πρέπει να πέφτει στο άνω άκρο της οθόνης. Όταν διαβάζετε στο μέσο της οθόνης το βλέμμα σας θα πρέπει να είναι ελαφρά προς τα κάτω. Αυτή είναι η πιο ξεκούραστη θέση για τα μάτια και παράλληλα διασφαλίζει σωστή θέση του αυχένα. Η απόστασή σας από την οθόνη πρέπει να είναι περίπου 60-80 εκ (αντιστοιχεί περίπου σε ένα τεντωμένο χέρι).
•    Οργάνωση του χώρου εργασίας: Καθήκοντα που εκτελούνται συχνά ή επαναλαμβανόμενα θα πρέπει να εκτελούνται όσο το δυνατόν πιο κοντά σας, με τους αγκώνες κοντά στον κορμό. Αντικείμενα που χρησιμοποιείτε ενίοτε, μπορεί να βρίσκονται και σε απόσταση χεριού. Καθήκοντα που υπερβαίνουν αυτό το όριο και συνυπάρχει κάμψη εμπρός ή στο πλάι θα πρέπει να εκτελούνται σπάνια.

Οπτική κόπωση
Σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Ινστιτούτου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας, από όλους τους κινδύνους που συνδέονται με την εργασία σε Η/Υ, τα προβλήματα όρασης είναι τα πιο συνηθισμένα. Πολλές μελέτες και επιδημιολογικές έρευνες δείχνουν ότι τουλάχιστον το 1/4 των χειριστών εμφανίζουν προβλήματα όρασης ως αποτέλεσμα της εργασίας τους. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται ανάλογα με τις ώρες εργασίας σε Η/Υ. Όσοι δουλεύουν πάνω από 6 ώρες την ημέρα εμφανίζουν διαταραχές όρασης σε ποσοστό 91%.
Πώς θα προστατευτείτε:
Εκτός των διαλειμμάτων που προβλέπει η νομοθεσία για τους χρήστες Η/Υ (15 λεπτά ανά δίωρο), ξεκουράστε τα μάτια σας απομακρύνοντας το βλέμμα σας από την οθόνη, προς αντικείμενα που βρίσκονται πιο μακριά σας.

Θερμοκρασία
Δεδομένου ότι ο Η/Υ παράγει θερμότητα και παράλληλα αναπτύσσει ηλεκτροστατικά πεδία μπροστά από την οθόνη απαιτείται ειδική μελέτη της θερμοκρασίας, της υγρασίας και του εξαερισμού στο χώρο.  Επιπλέον, τα καινούρια κτίρια γραφείων έχουν συνήθως συστήματα κλιματισμού που δημιουργούν ξηρή ατμόσφαιρα.
Πώς θα προστατευτείτε:
Γενικά προτείνεται η θερμοκρασία να κυμαίνεται το χειμώνα από 18-22 και το καλοκαίρι από 23-26 βαθμούς  Κελσίου. Η σχετική υγρασία στο χώρο πρέπει να είναι πάνω από 45%.

Θόρυβος
Αντίθετα με ότι πιστεύεται, στους χώρους γραφείων υπάρχουν πολλές πηγές θορύβου (εκτυπωτές, φαξ, φωτοτυπικά), ενώ επιπλέον ο θόρυβος υποβάθρου ή βάθους (συνομιλίες, τηλέφωνα) ειδικά σε χώρους όπου είναι πολλά γραφεία μαζί, είναι πολύ ενοχλητικός.
Πώς θα προστατευτείτε:
Μειώστε το θόρυβο απομονώνοντας όσο είναι δυνατόν τις πηγές σε ξεχωριστούς χώρους.

Φωτισμός
Είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες σε χώρους εργασίας με οθόνες οπτικής απεικόνισης. Τα βασικότερα προβλήματα είναι η ανεπάρκειά του, η ακαταλληλότητα των φωτιστικών σωμάτων και η πρόκληση θάμβωσης στους  εργαζόμενους, είτε αυτή είναι άμεση (π.χ. το φως πέφτει πάνω στα μάτια), είτε είναι έμμεση (π.χ. με τις αντανακλάσεις του φωτός που πέφτει πάνω στην οθόνη). Η θάμβωση προκαλεί οπτική κόπωση και πονοκεφάλους.

Πώς θα προστατευτείτε:
Η χρήση λαμπτήρων φθορισμού με χρώμα που μοιάζει με το φυσικό φως και η παράλληλη τοποθέτηση των οθονών προς τα φωτιστικά σώματα και τα παράθυρα για την αποφυγή των αντανακλάσεων, μπορούν να βοηθήσουν στη διαμόρφωση των σωστών συνθηκών φωτισμού.

Με πληροφορίες από το Βιβλίο για Οθόνες Οπτικής Απεικόνισης του Ελληνικού Ινστιτούτου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας.

 

 

πηγή : www.stogiatro.gr

Ώρα σε Βριλήσσια:

Επικοινωνία

Ραδιόφωνο Άνω Βριλησσίων radioanovrilissia@yahoo.com